Startup sales en marketing: groei als deep-tech bedrijf | The PowerUp >>

Start before you’re ready met startup sales & marketing

 

Uit ervaring weet ik dat echte deep-tech bedrijven en hun engineers moeite hebben met commerciële mensen. Mensen die in hun ogen veel praten en lawaai maken. Mensen zonder de “trust me I’m an engineer”-credits. En juist deze oogkleppen remmen de groei van hun onderneming. 

100% technisch juist

In de opstartfase van een deep-tech onderneming draait alles om techniek en inhoud. Logisch, want wat je op de markt wilt zetten moet volledig zijn uitgekristalliseerd en technisch 100% goed zijn. Vind jij dit ook? Dan is het nu tijd om juist een sales-specialist aan boord te brengen. 

Nek-diep in details

Want die toewijding en expertise van een full tech-team zijn goud, maar werken wel vertragend in het verder brengen van je product. Je product of dienst is namelijk nooit af! En voor je het weet zit je nek-diep in details waar geen hond op zit te wachten. Je bouwt een Rolls-Royce full options waar een Fiat Panda volstaat. 

Van details naar verkoop

Door die eindeloze details, de focus op inhoud én het ontbreken van de commerciële vaardigheden lukt het niet goed om de juiste product marktfit te vinden. Een commercieel specialist helpt je hierbij zodat je straks ook het product kunt verkopen. 

Startup marketing = specialisme

En ook al bezitten deze mensen vaak eigenschappen waarvan tech professionals direct allergisch worden. Marketing en sales en zijn écht specialismen. Je hebt deze mensen nodig om je product te positioneren, breder bekend te maken en uiteindelijk de kassa te laten rinkelen, om zo een succesvol bedrijf te bouwen.

Voorkom blinde vlekken

Start before you’re ready! Hoe eerder je commerciële specialisten betrekt, hoe meer resultaat je kunt bereiken. Zij helpen je ook om blinde vlekken te voorkomen, zodat je eerder de vruchten kunt plukken van je innovatieve idee. 

Botsen is niet erg

En ja, met dit soort mensen bots je als techneut. Want ze hebben nu eenmaal andere perspectieven. Maar zonder deze perspectieven beland je in een tunnel. Eentje met licht aan het einde, maar hoe snel je dit licht bereikt hangt af van jouw vermogen om andere perspectieven te omarmen! 

Look at the bright side. Door deze mensen hoef jij die vreselijke marketing en sales taken niet zelf te doen; en kun jij je focussen op jouw talent terwijl je onderneming groeit. Klaar voor groei? Ik help je op weg.

 

 

 

 

 

 

#diversiteit #scaleup #startup #cleantech #deeptech #ict

Gratis

adviesgesprek