Ondernemers mindset “geld is vies” is een bottleneck in succes voor impact entrepreneurs
Regelmatig wordt Nederland bv. opgeschud door een ingrijpend faillissement of reorganisatie. Hoe kan een organisatie met zo’n lonkend perspectief, megagroei en een mooie purpose (bijna) op de fles gaan? Dat zit bij jonge ondernemers deels in de ondernemers mindset, geld is voor hen geen drijfveer en zijn zien geld als een vies iets.
Van verdorven plek
En dat zie ik bij heel veel jonge tech bedrijven terugkomen. Geld is in hun ogen een soort kwaad dat de wereld überhaupt tot zo’n verdorven plek heeft gemaakt. Een wereld waarin eindige grondstoffen nog steeds gedolven worden en olieprijzen bepalen hoe goed onze economie draait. De Shells van deze wereld maken bizarre winsten en wij draaien voor al deze gevolgen op.
Naar betere wereld
“Geld is vies”, en dat beeld van geld komt een onderneming niet ten goede. Want je kunt nog zulke innovatieve en wereldverbeterende ideeën hebben, zonder geld blijft je idee een idee. Geld is nodig om een rendabel en duurzaam bedrijf neer te zetten waarin je die positieve bijdrage aan de wereld kunt gaan leveren. Zonder oog voor je investeringen, reserves, businessmodel en groei is het gissen waar je staat en welke potentie er ligt.
De nieuwe denkers
En toch zie ik dit wel vaak gebeuren bij tech entrepreneurs. Millennials en Gen Z denken bewezen anders dan de oudere generaties. Hun drang om de wereld écht te verbeteren vanaf jongs af aan voelt voor de oudere generaties soms als onrealistisch of te snel. Want “begin maar eerst met een opleiding” en werk jezelf daarna omhoog”.
En de ervaren denkers
Het is soms lastig om deze next-gen niet afremmen met onze eigen beperkende gedachten, ook als het gaat om de waarde van geld. We kunnen een hoop leren van deze wereldverbeteraars, maar wat we als meer ervaren wereldbewoners wel kunnen meegeven, is de wijsheid waarop bestaande systemen, zoals geld, in hun voordeel kunnen werken.
Geld is niet vies
Geld is niet vies. En ik denk dat daar exact de vinger op de zere plek ligt. Het is lastig voor deze jonge, ambitieuze ondernemers om dit op een goede manier in te zetten voor groei. Omdat de gedachte aan een patserige Porsche niet past in hun wereldbeeld van de toekomst. Je hoeft ook niet in een Porsche rond te rijden, maar een gezonde geldstroom is wel nodig om je bedrijf te laten groeien.
Ondernemers mindset: I love money & money loves me
En ja, geld levert vaak discussies op. Dat ervaar ik ook als ik met jonge founders werk en ze begeleid naar meer impact op de wereld. Ik gebruik dan vaak de slogan “I love money and money loves me”. Wederzijds begrip, respect en wat meer liefde helpt ondernemers om geld meer op echte waarde te schatten. Net zoals zij de potentie van de wereld echt op waarde schatten.
Impact maken
Samen kunnen we wereld echt verbeteren. Door innovaties én geld samen te brengen. Zodat je voldoende geld hebt om keuzes te maken waarmee je écht impact maakt met je bedrijf. Werken aan je ondernemers mindset? Plan direct een gesprek in.