Van startup naar scale-up: grip op bedrijfsgroei of ongeleid projectiel?
Het avontuur van een startup naar een scale-up is er één van ontzagwekkende toppen en diepe dalen. Hoe zet je een slim idee om in een slagvaardige onderneming? Wat maakt deze tocht succesvol? Hoe houd je grip op bedrijfsgroei? Volgens onderzoek van MT-sprout hanteert bijna de helft van de founders een groeimethodiek om deze uitdaging aan te gaan, met de Scaling Up methode van Verne Harnish als favoriet.
Grip op bedrijfsgroei: de uitdagingen
En ook al biedt zo’n methodiek houvast, het groeien van een bedrijf komt met vallen en opstaan. Waar loop je dan zoal tegenaan?
Internationalisering
Internationalisering betekent het overstijgen van lokale markten en het vinden van resellers, een uitdagende, maar noodzakelijke stap om je bedrijf een toekomst te bieden.
Teamontwikkeling
Het vermogen om A-players en B-players te werven of te ontwikkelen kan het verschil maken tussen een goed en een geweldig bedrijf. Ervaring en kennis zijn hierin key!
Leiderschapsontwikkeling
Welke leiderschapsskills zijn nodig om een bedrijf vanaf een zolderkamer door te ontwikkelen naar een 6- of 7-, of 8-figures onderneming? En zijn de founders dan nog de meest geschikte personen om dit bedrijf te leiden? Zelfkennis en veerkracht zijn nodig voor leiderschapsontwikkeling.
Businessmodel innovatie
Traditionele businessmodellen zijn vaak te log voor zo’n snel groeiende onderneming. Hoe vind je balans in de organisatie, terwijl je de business blijft ontwikkelen? De zoektocht naar een duurzaam business model is rocky, maar met de juiste kennis en ervaring veel beter te begeleiden.
Bedrijfsontwikkeling
Bedrijfsontwikkeling, vaak verward met sales, gaat verder dan enkel verkopen. Het is een strategische taak die de toekomst van het bedrijf bepaalt.
Impact/duurzaamheid
Impact en duurzaamheid, ooit leuke extra’s, zijn nu cruciaal voor de markt en een essentieel onderdeel van elk bedrijfsmodel.
Persoonlijke ontwikkeling
Last but not least: persoonlijke ontwikkeling, een vaak over het hoofd gezien aspect, maar één die net zo belangrijk is als iedere andere. Want als je als persoon niet groeit, hoe kan je bedrijf dat dan wel doen?
Kennis en ervaring cruciaal
Groei is uitdagend! maar er is wel iets dat ieder bedrijf helpt navigeren door deze uitdagingen: kennis en ervaring. Door deze in huis te halen, kun je sneller meters maken, terwijl je grip op de bedrijfsgroei houdt. Ga op zoek naar iemand die gewicht in de schaal legt, die je begeleidt in deze groei en helpt om het beste uit je onderneming én jezelf te halen.
Op zoek naar een businesscoach met een trackrecord in deze business? Stuur me een bericht!