Hybride werken is qua organisatie (nog) ingewikkelde dan thuiswerken

Hybride werken is qua organisatie (nog) ingewikkelde dan thuiswerken

Hybride werken. Het is een term die ons steeds vaker om de oren vliegt en een onderwerp dat ik belangrijk vind om zo nu en dan eens te belichten. Uit diverse onderzoeken is namelijk gebleken dat de toekomst, in het post-covid tijdperk, waarschijnlijk uit semi-thuiswerken zal bestaan. Deze werkvorm noemen we steeds vaker “hybride werken”. Een vastomlijnde definitie ontbreekt nog altijd, maar één principe vormt hier de basis: werken onafhankelijk van tijd en plaats. Iedereen levert een bijdrage, maar doet dat op een plaats en tijd die hem of haar het beste uitkomt

 

Thuiswerken is goed voor werkgeluk

Corona heeft laten zien dat tijd- en plaatsonafhankelijk werken geen schade toebrengt aan de productiviteit en kwaliteit. Veel mensen hebben de flexibiliteit van het thuiswerken als prettig ervaren, waardoor ik geloof dat dit ook echt iets kan toevoegen aan je werkgeluk. Even sporten tussendoor? Gezond! De hond die uit moet? Heerlijk toch, dat kwartiertje frisse lucht? Een inspiratie block? Dan ga je even wat anders doen, zodat je daarna weer kan gaan knallen. Meester zijn over je eigen werk en je losmaken van het conformisme dat leidinggevende en collega’s van je vragen is bevrijdend. We werken sneller en doelgerichter dan ooit.

 

Thuiswerken is niet voor iedereen

Toch is dit thuiswerken niet voor iedereen even geschikt. Wij mensen zijn sociale dieren en hebben behoefte aan frequent contact. Ontmoetingen bij het koffieapparaat, small talk in de wandelgangen en brainstorms aan de vergadertafel doen ons goed tijdens een fulltime werkweek. Dat we niet alleen maar thuis achter een schermpje willen zitten is niet gek en dit maakt dat hybride werken – een combinatie van de twee – het meest effectief is.

Dat hybride werken qua organisatie wel (nog) ingewikkelder is dan thuiswerken, dat is een feit. Je weet niet meer wie, waar, wanneer aan het werken is, waardoor er als je niet oplet gemakkelijk chaos kan ontstaan. Daarnaast zijn er diverse vraagstukken waar je je alvorens aan zal moeten wagen. Welke werkvormen ga je precies gebruiken? Wanneer werk je online en wanneer offline en hoe ga je het logistiek en schematisch insteken? Welke afspraken moet je met wie maken op welke manier? Juist omdat het zo belangrijk is om georganiseerd aan het nieuwe werken te beginnen en om deze vragen voor het daadwerkelijk losbarst te beantwoorden, begeleid ik CEO’s, ondernemers, directeuren en hun teams door ze tijdens deze transitie te ondersteunen. Hybride werken kan tenslotte super werken, mits je weet hoe.

Bereid je voor in 5 stappen

In deze whitepaper vertel ik in 5 heldere stappen hoe jij je team optimaal kunt voorbereiden op de volgende fase, zodat je er samen sterker dan ooit uitkomt. Het is tijd voor ACTIE!

Laat je gegevens achter en download de gratis whitepaper:

Je gegevens worden opgeslagen zoals vermeld in onze Privacyverklaring.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gratis

adviesgesprek