Wat wint jouw onderneming met een accelerator programma >>

Wat win je met een accelerator programma?

Vorige week vertelde ik over de jonge talenten die ik vanuit mijn vrijwilligerswerk bij de TU Delft en TU Eindhoven mag ondersteunen. En in hun zoektocht als startende ondernemers en startups komen zij vaak in aanraking met accelerator programma’s of incubators. Investeerders, die in ruil voor een deel van de aandelen, jou de wijsheid in pacht geven of een zak met geld voor je onderneming.

Vliegende start

Als starter in de business is het lastig om in te schatten wat zo’n accelerator programma voor jouw onderneming kan betekenen. Bovendien ga je al snel uit van je eigen succes door lichtende voorbeelden als AirBNB en Uber, die de ‘Harvard voor start ups’: het programma Y combinator hebben gevolgd en nu mega succesvol zijn. Maar wat win je nu echt met een accelerator programma?

Nuttige kritische noot

MT Sprout schreef begin deze maand een mooi artikel over de toegevoegde waarde van accelerators. En daarin stond dat accelerator programma’s wel degelijk nut hebben voor het vergroten van je kennis en netwerk voor je onderneming, maar de kritische noot ging over de tegenstrijdige belangen van de programma’s en de deelnemers daarvan.

Belangen

Accelerators zijn namelijk bezig met accelerators en niet met een start up. Hun belang is zoveel mogelijk geld verdienen en niet het succesvol laten ontwikkelen van een startup. Dat dit nodig is om het maximale uit je investering te halen, is logisch en daarom beloven ze de wereld met deze programma’s, maar startende ondernemers krijgen daarin niet wat ze nodig hebben. Zo vertelde een deelnemer aan MT Sprout: ‘Je hoort de hele tijd marketingverhalen aan, maar wat je eigenlijk wil horen, is: ik kreeg dat en dat contract voorgeschoteld, en zo heb ik het opgelost’.

One size fits nobody

Dit heeft in mijn optiek niet alleen te maken met het feit dat investeerders deze programma’s gebruiken om naamsbekendheid te krijgen of omdat ze sponsor zijn, maar vooral met het feit dat zo’n programma te algemeen is. En in dat licht vind ik de regel ‘one size fits nobody’ erg passend voor deze programma’s, want iedere startup is uniek. Een accelerator programma biedt gouden bergen aan iedereen, terwijl elk groeitraject van een onderneming anders is en maatwerk nodig heeft.

Dilemma’s

Startups worden dan vaak geconfronteerd met het dilemma om een flink percentage van de aandelen te verkopen in ruil voor een zak geld om hun business verder te brengen. Zo’n besluit is per definitie ingewikkeld en al helemaal als je bedrijf nog in de kinderschoenen staat. Accelerators spelen hiermee een soort rad van fortuin. Want voor hun is 15.000 euro weinig geld, terwijl dit voor studenten een flinke smak is, maar ze wel flink inleveren op de flexibiliteit van hun onderneming.

Nieuwe investeringen

Ik heb moeite met deze aanpak. Want ik zie zoveel geweldige technische startups, vol ambitie om de de wereld te verbeteren, om impact te maken en te innoveren door deze programma’s en deals kapot geslagen worden. Volgens mij kan dit anders. Er zijn in deze digitale wereld zoveel nieuwe manieren om investeerders te vinden, met betere constructies dan de conservatieve en met een betere verdeling van belangen.

 

Dus jonge starters en startups: kijk verder dan deze gebaande paden. Verkoop je huid niet te snel. En laat je goed adviseren, door iemand die door de wol geverfd is en die dit spel kan overzien. Iemand die in jouw voordeel meedenkt en doet wat goed is voor jou en je onderneming.

 

Gratis

adviesgesprek